lauantai 4. kesäkuuta 2016

MIETTEITÄ VAIHTOVUODESTA




Mulla menee täällä kaikki ihan älyttömän hyvin. En ois kyllä pari kuukautta sitten että täällä vois olla niin hyvin kaikki!

Vaikka en haluis täältä lähteä niin tottakai odotan Suomeen tuloa. Mulla on sen verran kesäsuunnitelmia kuitenkin jo. En malta oottaa että pääsee maman kanssa johonkin hyvään paikkaan brunssille, että pääsee ajamaan moottoriveneellä papan kanssa, että pääsen kaverien kanssa kahville ja että pääsen Myllysaareen! Sisko tulee tännee kahden viikon päästä ja siitä kahden viikon päästä lähtö kotiin. Ihan liian hurjaa.

Oon jo monessa postauksessa sitä sanonut, mutta kyllä tässä vaihtovuoden aikana kasvaa. Ei ehkä ihan niin paljon mulla henkilökohtaisesti kuin sitä aikasemmin on hehkutettu ja mitä oman piirin vaihtarikaverit sanoo... Silti, en oo enää naiivi ja tyhmä, osaan pitää puoliani ja osaan huomioida muut, osaan pestä omat pyykit, lentää yksin ja hoitaa omat asiat muutenkin.

Tosiaan musta tuntuu että täällä jos sulla ei oo omaa autoa niin sulla on vähemmän vapauksia kuin Suomessa 7-vuotiaalla. Joten tietynlaista taantumista tässä varmasti on tullut. Tuun varmasti tarkistamaan äitiltä Suomessa että onko okei jos käyn kaupassa ostamassa naamarasvaa (täällä ei pysty yksin käymään), tai lenkille meno läheiselle lenkkipolulle (täällä ei ole lenkkipolkuja). Mutta tässähän on vain oppinut, että erilainen ei tarkoita huonoa.

Mä olen kuitenkin vielä se sama Maija. Mä tykkään selittää turhista asioista, oon vieläkin pinnallinen, vieläkin inhoan hikoilua, en vieläkään tiedä ibuprofeiinin ja paracetamolin eroa, en saa vieläkään läksyjen tekoa aloitettua ennen ilta kahdeksaa enkä vieläkään tiedä varmasti miksi ihmiskunta on olemassa. Sellaista se elämä on.

Vaikka monet sanoo että vaihtovuoden aikana tehdään ns toinen elämä niin mä en ihan sitä allekirjoita. Kyllä, täällä rakennetaan itselle elämä mutta sitten kun ikävöidään Suomessa sitä USA elämää niin se ei ole ihan totta, siinä kohtaa ikävöidään sitä kokemusta. Voin mä tänne tulla takaisin, mutta ei mulla täällä siinä kohtaa ns elämää oo, ei se oo samanlaista sitten. Suomeen mä palaan ja jatkan mun normaalia elämää.

Tää vaihtovuosi on kokemus, ei toinen elämä.

Maija xx


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti